3 listopada 2013

POWOLI NA WOLI

Uliczka, obok której przechodziłam z babcią całe dzieciństwo, później przejeżdżałam tramwajem, a kiedy zaczęła się budowa metra i Hrubieszowska zniknęła mi z oczu, postanowiłam się tam wybrać akurat dzisiaj. Ponury dzień, niedziela, mało ludzi. Uliczka krótka, z zaledwie dwiema przecznicami. Powstała w 1888 roku. Z ważniejszych budynków ostałych do dzisiaj, nieotynkowanych w sposób skandalicznie kolorowy można wyliczyć powstałą w latach dwudziestych Pierwszą Wytwórnię Łańcuchów Rolkowych Stanisława Kubiaka oraz sąsiadującą obok Spółdzielnię Mieszkaniową Pracowników Pocztowych (numer 7). W sierpniu 1944 roku oddziały niemieckie podążające ku Śródmieściu naruszyły fasadę budynków. Odrestaurowano je w całości już w 1945 roku. Hrubieszowska obecnie to lokalna cicha uliczka, na której oprócz filii IPNu znajduje się "błękitny zakątek" kawowy. Spokojny kawałek starej Woli.





2 komentarze:

  1. Pracuję obok tego budynku, dziś nawet obok niego przechodziłem. Klimatyczna uliczka:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdyby miastu, politykom, konserwatorom również oraz większej grupie społeczeństwa rzeczywiście zależało na zachowaniu tej spuścizny, której tak niewiele zostało, na zabezpieczeniu i kompleksowej renowacji wszystkich ostańców Warszawy, przy zachowaniu tego unikatowego klimatu, kamienic, willi, domów, fabryk, pałaców, dworków to taki program ratowania zabytki byłby już uruchomiony ! Mamy przeciez ostatnią transzę środków z Unii Europejskiej!

    OdpowiedzUsuń